
NVO congres 2025: De pedagoog van NU
Op vrijdag 26 september 2025 is het NVO congres 2025! Het centrale thema is ‘De Pedagoog van NU’: waar staat de pedagoog van nu, waar ligt de meerwaarde, hoe verbindt de pedagoog, hoe en met wie werkt de pedagoog samen en levert kwaliteit? Maar ook hoe zorgt de pedagoog goed voor zichzelf? Een prachtig breed thema met een knipoog naar het vorig thema, ‘De pedagoog van de Toekomst’ uit ons 60 jaar jubileum.
Congres
Tijdens het congres kun je rekenen op een inspirerend plenair programma én een breed aanbod aan deelsessies, gericht op alle werkvelden waarin (ortho)pedagogen actief zijn. In zowel de ochtend als de middag is er volop ruimte om je te verdiepen in actuele thema’s en praktijkgerichte vraagstukken.
De dag start met drie krachtige keynotes: Nicole Lucassen (hoogleraar Kinderarmoede aan de Erasmus Universiteit Rotterdam), Lisette K.M. Walbeehm-Hol (kinderarts en onderzoeker naar toxische stress) en Angelique Peters (orthopedagoog-generalist en hoofdopleider OG-ZON). Zij delen hun kennis en visie op thema’s die de (ortho)pedagogische praktijk direct raken.
Aansluitend kun je deelnemen aan een groot aantal deelsessies, verdeeld over de ochtend en middag. Deze sessies zijn speciaal ingericht voor verschillende werkvelden – van jeugdhulp en onderwijs tot GGZ, gehandicaptenzorg en gemeentelijke ondersteuning. Je kiest zelf de sessies die het beste aansluiten bij jouw expertise en interesses, zodat je de dag optimaal kunt benutten voor verdieping en uitwisseling met collega’s.
Dagvoorzitter is Jorg Huijding, hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs en directeur van de masteropleidingen Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hij zorgt voor de rode draad en reflectie gedurende de dag.
Nicole Lucassen zei in een interview in De Pedagoog (zomer 2024): “Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar er zijn echt kinderen die opgroeien in een schimmelhuis, zonder tapijt op de vloer of zonder matras om op te slapen en in de ochtend geen ontbijt. Hun verhalen raken me nog steeds het meest. Maar ook wat armoede allemaal kan veroorzaken in een gezin waar ouders geen invloed op hebben – kijk naar de toeslagenaffaire. Hierdoor zijn er duizenden Rotterdamse gezinnen in financiële problemen gekomen, met alle gevolgen van dien.” > Lees hier het interview.
In de lunchpauze is er gelegenheid om de innovatiemarkt te bezoeken, waar je kennismaakt met vernieuwende projecten, organisaties en tools die bijdragen aan jouw werk als pedagoog.
In het middagprogramma gaat Angelique Peters - orthopedagoog generalist, hoofdopleider OG-ZON en consulent bij het CCE - dieper in op de vraag wat heb je nodig om Pedagoog van NU te zijn en hoe je je daar verder in kunt ontwikkelen. Als voorzitter van het landelijk hoofdopleidersoverleg van de OG-opleidingen, is zij steeds met haar collega’s in overleg over welke vraagstukken er leven in de praktijk en hoe opleidingen hierop kunnen aansluiten. Zij gaat hierbij in op de vernieuwde beroepscompetentieprofielen, het gebruik van de herziene beroepscode, de maatschappelijke trends en ontwikkelingen binnen de OG-opleidingen. Samen met dagvoorzitter Jorg Huijding zal zij ook stilstaan bij de inzichten van de congresdag.
Locatie / Route
Het NVO congres 2025 vindt plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein, uitstekend bereikbaar met openbaar vervoer (sneltram) of met de auto.
NBC Congrescentrum
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein
Openbaar vervoer
Vanaf Utrecht Centraal station kun je tram 20 of 21 pakken, welke iedere 7 minuten vertrekken. Je stapt na 16 minuten bij halte Zuilenstein uit. Vanaf daar is het nog maar 1 minuut lopen.
Kom je toch met de auto?
Vanaf de snelweg ben je binnen 6 minuten op de locatie. Op het parkeerterrein rondom de locatie kun je gratis je auto parkeren op één van de 1.300 plekken. Er zijn op het parkeerterrein in totaal 27 oplaadpunten beschikbaar voor elektrische auto's.
Programma
09:00 - 10:00 uur Inloop
10:00 - 10:15 uur Opening, dagvoorzitter Jorg Huijding & voorzitter Gerard van Egmond
10:15 - 11:15 uur Pitches keynotes Nicole Lucassen, Lisette K.M. Walbeehm-Hol en Angelique Peters en Plenair gesprek
11:15 - 11:30 uur Korte pauze
11:30 - 12:30 uur Deelsessies Ronde 1
12:30 - 13:30 uur Lunch + Postersessies + Innovatiemarkt
13:30 - 13:40 uur Intermezzo
13:40 - 14:10 uur Commissie Wetenschap met Merle Boerrigter.
14:10 - 14:20 uur Korte pauze
14:20 - 15:20 uur Deelsessies Ronde 2
15:20 - 15:30 uur Korte pauze
15:30 - 16:20 uur Plenair met keynote Angelique Peters
16:20 - 16:30 uur Slotbeschouwing
16:30 - 16:45 uur Afsluiting
16:45 - 17:45 uur Borrel & netwerken
Sprekers deelsessies
Deelsessie Nicole Lucassen & Mariëtte Lusse – Wat kunnen pedagogen betekenen voor kinderen die opgroeien in armoede?
Honderdduizenden kinderen in Nederland groeien op in armoede. Dit heeft niet alleen directe gevolgen voor hun dagelijkse leven, maar kan ook een grote impact hebben op hun ontwikkeling en toekomstperspectief. Armoede is een complex probleem dat vraagt om een integrale aanpak. In deze deelsessie bespreken prof. dr. Nicole Lucassen (bijzonder hoogleraar Kinderarmoede aan Erasmus Universiteit Rotterdam) en Mariëtte Lusse (lector Kinderarmoede aan Hogeschool Rotterdam) wat pedagogen kunnen betekenen voor kinderen die opgroeien in armoede. Hoe kun je armoede herkennen en bespreekbaar maken? Hoe benader je kinderen en gezinnen die in armoede leven op een manier die aansluit bij hun behoeften en krachten? In hoeverre weten professionals elkaar goed te vinden in de aanpak van dit probleem? Deze sessie biedt waardevolle inzichten en handvatten om armoede niet alleen te signaleren, maar er ook gericht op te handelen.
Deelsessie Lisette K.M. Walbeehm-Hol – Toxische stress
Wanneer een kind opgroeit met meerdere negatieve jeugdervaringen, kan dit leiden tot toxische stress—een chronische ontregeling van het stresssysteem met schadelijke gevolgen voor de fysieke en mentale gezondheid. Dit heeft schadelijke gevolgen voor de gezondheidsontwikkeling, zowel op korte als lange termijn. Drs. Lisette K.M. Walbeehm-Hol, kinderarts en onderzoeker toxische stress, deelt in deze deelsessie inzichten uit haar Onderzoekslijn Toxische Stress. Zij bespreekt de resultaten van een landelijk exploratief onderzoek onder jeugdartsen, kinderartsen en huisartsen naar hun kennis over toxische stress en ACE-screening (Adverse Childhood Experiences). Daarnaast licht ze toe hoe een innovatieve screening in de klinische praktijk wordt toegepast bij kinderen met chronische aandoeningen en bij ouders op het geboortecentrum, waarbij niet alleen ouderlijke ACE’s worden meegenomen, maar ook veerkracht en stress gerelateerde symptomen.
Wat betekenen deze bevindingen voor pedagogen en andere professionals in de gezondheidszorg? Hoe kunnen zij toxische stress signaleren en wat kunnen zij doen om de veerkracht van kinderen en gezinnen te versterken? Tijdens deze sessie worden ook praktische handvatten geboden om beter in te spelen op de behoeften van kinderen die opgroeien met negatieve jeugdervaringen.
Deelsessie Inge van der Valk – Recent onderzoek rondom scheiding en kinderen – Wat kan je ermee?
Hoe ervaren kinderen en jongeren de gevolgen van een scheiding? Welke rol spelen ouderlijke conflicten daarbij en wat kan je als professional doen om de impact van scheiding op het welzijn van het kind te minimaliseren? In deze deelsessie neemt Inge van der Valk, expert op het gebied van ouderlijke scheiding en jeugdwelzijn, je mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom scheiding. Daarbij komen onder meer aan bod: het thuisgevoel van kinderen na scheiding, gezinsprocessen na scheiding en de rol van wetgeving. Ze gaat in op de verschillen tussen complexe scheidingen en scheidingen waarbij ouders goed samenwerken, en laat zien welke factoren bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen na een scheiding. Daarnaast bespreekt zij hoe professionals kinderen en ouders kunnen ondersteunen en welke interventies en hulpmiddelen daarbij effectief zijn. De deelsessie zal interactieve elementen bevatten om de wisselwerking tussen onderzoek en praktijk te bevorderen en van elkaar te leren.
Deelsessie Esther Bisschops – Hoe verminderen we onvrijwillige zorg in de gehandicaptenzorg?
Sinds de invoering van de Wet zorg en dwang is er veel veranderd, maar hoe zorg je er als professional voor dat cliënten zo veel mogelijk regie over hun eigen leven houden? En welke methoden helpen écht bij het afbouwen van onvrijwillige zorg?
In deze deelsessie neemt gedragswetenschapper en onderzoeker Esther Bisschops je mee in de praktijk en wetenschap achter de vermindering van onvrijwillige zorg. Op basis van haar promotieonderzoek bespreekt ze drie evidence-based methoden voor de afbouw van onvrijwillige zorg: Het Wegingskader, methode MDET en methode Met Andere Ogen. Ook komen obstakels aan bod die professionals kunnen tegenkomen bij het toepassen en implementeren van deze methoden, en hoe zij deze kunnen overwinnen. Daarnaast bespreekt ze succesvolle implementatie strategieën die bijdragen aan het succesvol werken met methoden en interventies in de verstandelijk gehandicaptenzorg.
Deelsessie Mirjam de Vreeze-Westgeest – Dynamisch testen: Meer inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Hoe kom je erachter wat een kind écht kan leren, in plaats van alleen wat het al weet? Standaard schooltesten, zoals de CITO-toets, meten vooral wat een kind al beheerst. Dynamisch testen gaat een stap verder: het laat zien hoe goed een kind nieuwe kennis en vaardigheden kan oppikken. Dit is vooral waardevol voor leerlingen met leerproblemen, zoals dyslexie of faalangst.
In deze deelsessie deelt Mirjam de Vreeze-Westgeest de inzichten uit haar promotieonderzoek. Ze laat zien hoe dynamische testen en cognitieve training kunnen bijdragen aan een beter beeld van het leerpotentieel van leerlingen en hoe deze aanpak helpt om beter afgestemde ondersteuning te bieden. Ook krijg je praktische tips om elementen van dynamisch testen toe te passen in jouw werk met kinderen.
Deelsessie Arianne Uijl – Omgaan met dementie bij mensen met een verstandelijke beperking als OG’er in de VG-sector en in verpleeghuizen
Het stellen van de diagnose dementie bij mensen met een verstandelijke beperking is complex en vereist een multidisciplinaire benadering. Vooral de heterogeniteit in de doelgroep van mensen met een verstandelijke beperking, maakt het herkennen en de psychodiagnostiek van dementie ingewikkelder. Zicht op het premorbide niveau van functioneren en het verloop van een leven is dan essentieel. Kennis dus van zowel een leer- als levensverhaal. Hoe doen we dat nu in de psychodiagnostiek in VG en hoe gaat dat in verpleeghuizen en wat kunnen die sectoren van elkaar leren? Welke toegevoegde waarde heb je hierin als orthopedagoog?
In deze deelsessie deelt Arianne Uijl haar expertise over de diagnostiek van dementie bij deze doelgroep. Deels gebaseerd op de handreiking (H)Erken jij dementie en deels vanuit praktijkervaringen in zowel de VG-sector als in verpleeghuizen. Ze bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en valkuilen in de diagnostische praktijk. Met praktijkvoorbeelden laat Arianne zien hoe multidisciplinaire samenwerking (onder andere met verwanten) bijdraagt aan een tijdige en passende diagnose, evenals aan een humane en effectieve begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking én dementie.
Deelsessie Kim Bartelink en Marieke Boelhouwer – De verklarende analyse
Goede verklarende analyses zijn onmisbaar bij meervoudige en/ of complexe casuïstiek. Ze laten zien hoe het bij een jeugdige, gezin of alleenstaande werkt, via een weergave van persoonskenmerken en omgevingskenmerken en de interacties daartussen. Verklarend analyseren is toepasbaar op alle werkvelden, waaronder de GGZ (18+) en jeugdzorg, waarmee je samen met opvoeders en jeugdigen, of met familie/netwerk en volwassenen/ouderen tot gemeenschappelijke doelen en interventies komt. Kim Bartelink (Orthopedagoog-generalist en Psychotraumatherapeut) en Marieke Boelhouwer (Senior onderzoeker en psycholoog) vertellen aan de hand van hun praktijkervaringen van Molendrift en onderzoek hoe zij en hun collega’s deze vorm van klinisch redeneren toepassen. Deze sessie biedt niet alleen inzicht in de theoretische achtergrond van het verklarend analyseren, maar ook tips en handvatten waar je mee aan de slag kunt in jouw eigen werkomgeving.
Deelsessie Mirthe Maessen – Rol, taken en verantwoordelijkheden van de pedagoog in de samenwerking
In hoeverre ben je verantwoordelijk als werkbegeleider? Wat als je team niet goed functioneert? Wat als je continue brandjes loopt te blussen en je merkt dat de kwaliteit van je werk onder druk komt te staan? Wat is je rol en verantwoordelijkheid als regiebehandelaar bij externe samenwerking?
Mirthe Maessen, adviseur juridische en beroepsethische zaken bij de NVO, legt via casuïstiek uit wat je rol, taak en verantwoordelijkheid als orthopedagoog hierbij is. Ook worden daarbij de kaders van wet- en regelgeving en de NVO beroepscode benoemd. Een interactieve deelsessie met ruimte voor vragen voor alle werkvelden in de zorg.
Accreditatie
Het NVO congres is geaccrediteerd t.w.
- K&J/OG herregistratie: 5,5 punten (deze punten gelden ook voor de herregistraties NVO orthopedagoog/pedagoog)
- KJ opleiding - diagnostiek: 0,5 punten
- KJ opleiding - behandeling: 0,5 punten
- KJ opleiding - overig taken: 1,5 punten
Meld je aan voor het congres en profiteer van het Early Bird tarief!
Op onze activiteitenpagina kun je je inschrijven voor het congres en je voorkeur voor de deelsessies doorgeven. Schrijf je in vóór 1 juli om gebruik te maken van het Early Bird tarief!