NVO-webinar: Hoe beleven Nederlandse kinderen met dyslexie het lezen en spellen?
Internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat kinderen met ernstige (en hardnekkige) lees- en spellingproblemen risico lopen op het ontwikkelen van sociaal-emotionele problemen. Zo kunnen deze kinderen bijvoorbeeld last hebben van faalangst, een laag zelfbeeld, somberheid en vermijdingsgedrag. Deze klachten belemmeren de kinderen in het dagelijks leven, maar ook in hun verdere lees- en spellingontwikkeling. Het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (Tijms et al., 2021) schrijft dan ook voor dat binnen diagnostiek- en behandeltrajecten aandacht moet worden besteed aan hoe kinderen hun lees- en spellingproblemen beleven. Dit heeft enerzijds geleid tot de vraag naar een betrouwbaar en valide instrument om deze sociaal-emotionele aspecten te meten. Anderzijds is de vraag ontstaan naar kennis over het samenspel tussen lees- en spellingvaardigheid en de lees- en spellingbeleving. In dit webinar staan beide vragen centraal, en wordt specifiek ingezoomd op kinderen met dyslexie.
Het webinar is gebaseerd op onderzoek naar de lees- en spellingbeleving van kinderen (met dyslexie) in Nederland, waaraan de NVO heeft bijgedragen vanuit het Onderzoeksfonds.
Sprekers bij dit webinar zijn dr. Sanne van der Ven, Jojanneke van der Beek MSc., Judi Dams MSc., en prof. dr. Elise de Bree.
In het webinar komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Theoretische achtergrond van lees- en spellingproblemen en sociaal-emotionele problemen
- Ons onderzoek: opzet en resultaten (met name de verschillen tussen kinderen met en zonder dyslexie)
- Implicaties voor de praktijk: hoe meet je de lees- en spellingbeleving en wat kun je ermee in de behandeling?
Het webinar duurt een uur, daarna is er een half uur ruimte voor vragen van deelnemers. U kunt vooraf uw vragen inbrengen via bijscholing@nvo.nl.
Accreditatie is aangevraagd.
12 mei 2025, 17:30 uur - 19:00 uur