NVO Jubileumcongres - digitale goodiebag

    Welkom in jouw digitale goodiebag, wij hebben een aantal interessante handreikingen, rapporten en artikelen per werkveld samengesteld die je hier kunt downloaden.

    null

    Kwaliteitsregister

    Als lid van de NVO kun je je registreren in één van onze kwaliteitsregisters. Klik hier voor de NVO Kwaliteitsborging Infographic en kijk hieronder naar de video.

    Cookies toestaan?

    Om deze content te kunnen bekijken, moeten cookies geaccepteerd worden.

    Cookie instellingen aanpassen

    Gehandicaptenzorg en ouderenzorg

    Twee professionals bij Humanitas vertellen in De Pedagoog over hun ervaringen met de wet zorg en dwang in de dagelijkse praktijk. Een nieuw werkveld voor veel orthopedagogen is de ouderenzorg, Marlou van Lierop-Noten en Mieke van der Horn vertellen erover.

    Jeugdhulp

    Het programma Zorg voor de Jeugd waarin NVO actief deelneemt liep eind vorig jaar af. In de slotrapportage zijn de resultaten te lezen. Op de website www.voordejeugdenhetgezin.nl staan vele documenten zoals ook de Zvdj wegwijzer standaarden en het OZJ eindrapport rode draden vrijgevestigden. De Samenwerkende Beroepsverenigingen Jeugd waaronder de NVO denken nu verder mee over de Hervormingsagenda Jeugd. 

    Onderwijs

    Passend onderwijs blijft de komende jaren een grote uitdaging. Het Kohnstamm Instituut bracht in opdracht van de NVO het rapport Zicht op Thuiszitten uit. Vorig jaar zomer publiceerde de NVO een verdiepende podcast ‘Zicht op thuiszitten’. Geen enkele jongere gaat voor de lol niet naar school, er zijn altijd diepere oorzaken voor het verzuim aan te wijzen. Lees hier verder over het Kennisteam schoolweigering.


    Deelnemers postersessie

    • VIPP-School: Videofeedback-interventie om de leerkracht-leerling interactie te verbeteren (Kim Starreveld en Linda Veerman, VU)
    • Dyslexie is erfelijk: hoe verloopt de leesontwikkeling van een kind, als een van de ouders dyslexie heeft? (Fae van der Weijden, UvA)
    • Welke rol speelt temperament in de link tussen moeilijk gedrag en opvoedgedrag? (Marijke Huijzer, UvA)
    • Grip op pedagogische kwaliteit in de kinderopvang (Simon Hay, LU)
    • Veerkracht na Verlies (Carline van Heijningen, LU en Emily Tang, EUR)
    • Cumulatieve stress, stressgevoeligheid en mentaal welbevinden (Matthijs Heijstek, UU)
    • Onderwijs-nieuws in de New York Times (Chelsea Rodriguez, RUG)